
Luchtfotografie vanuit een vliegtuig, ook wel fotovlucht genoemd, is een geweldige manier om prachtige beelden vast te leggen. Het kan worden gebruikt om abstracte patronen te creëren of om foto’s van iconische monumenten te maken. Een luchtfoto kan echter ook zeer functioneel zijn en worden gebruikt in bijvoorbeeld topografische kartering en cartografie.
Ook voor bedrijfsreportages en vastgoedontwikkelingsprojecten kiest men er steeds vaker voor om een luchtfoto met het vliegtuig te laten maken.
Voordeel van een luchtfoto met het vliegtuig?
Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven kiezen voor luchtfotografie met een vliegtuig.
We adviseren op basis van uw project wat het meest geschikt is; drone, helikopter of vliegtuig. Het voordeel van een vliegtuig is dat hiermee in korte tijd grote afstanden worden afgelegd en gefotografeerd. En dat levert kosten besparing op t.o.v. veel verschillende opstijg locaties met drones.
Omdat je met het vliegtuig op grotere hoogtes vliegt (boven de 150 meter) zijn ook hele steden en industriële gebieden in een oogopslag in beeld te brengen.
Vlieg met ons mee!
Tijdens de fotovlucht kunt u meevliegen en alles meebeleven. Vanuit Rotterdam Airport vliegen we met een Cessna 172 vliegtuig, bij dit vliegtuig zitten de vleugels boven het raam en hebben jij en de luchtfotograaf dus vrij zicht naar beneden.
Per vliegtuig mogen 3 personen mee met een gezamenlijk gewicht van maximaal 240 kg.
Luchtfoto met een vliegtuig
Wij werken met high-end foto- en video apparatuur en de nieuwste technieken. Onze professionele piloten en fotografen zorgen voor een luchtfoto van de hoogst mogelijke kwaliteit. Bovendien beschikken onze piloten over de vereiste ervaring en creativiteit.
De vliegroute
Samen met de piloot bepalen we de route. We vliegen bijvoorbeeld via de haven van Rotterdam of via het centrum van Dordrecht naar jouw project. We stemmen alles af met de luchtverkeersleiding en gaan daarna met jou de lucht in om alles in werkelijkheid te beleven.
Boven jouw project maken we enkele extra rondjes zodat je alles goed ziet en om de perfecte luchtfoto of luchtopnames te maken.
Nagenieten
Na de rondvlucht Rotterdam heb je de mogelijkheid om nog even na te genieten bij SPAZIO met uitzicht op de start- en landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport.
Samenvattend kunnen we zeggen dat een luchtfoto met een vliegtuig altijd een goed idee is. Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze creatieve luchtfotografen denken graag met je mee.
Zelf fotograferen vanuit een vliegtuig
Als je van plan bent om je eigen luchtfoto’s te maken, is het eerste wat je moet voorbereiden de camera en de lens. Onze piloten vragen fotografen vaak om de zonnekap te verwijderen in verband met de veiligheid. Gelukkig bieden vliegtuigen met hoge vleugels veel schaduw. Het probleem van lensflare kan echter nog steeds worden opgelost met een goed geplaatste hand.
Lens
Welke camera-lens combinatie voor luchtfotografie het beste is, is afhankelijk van een aantal factoren. Ten eerste moet je rekening houden met het type luchtfoto dat je van plan bent te maken. Het is ook belangrijk om te weten hoeveel je wilt kunnen inzoomen en of je de horizon mee wilt fotograferen.
Technieken voor een goede luchtfoto
Fotograferen vanuit de lucht is een uitdagende onderneming. Je moet voorbereid zijn op een verscheidenheid aan uitdagingen. Je hebt een camera nodig met een groot diafragma en een hoge sluitertijd om de beperkte scherptediepte te compenseren. Het vliegtuig zal veel trillen, dus je moet ervoor zorgen dat je jezelf zoveel mogelijk isoleert van het vliegtuig.
Luchtfoto met drone laten maken
Het gebruik van een drone voor luchtfotografie kan ook een geweldige manier zijn om de perfecte opname te maken in een verscheidenheid aan situaties. Drones kunnen tot 120 meter hoog vliegen. De beste opnamen worden meestal gemaakt vanaf ongeveer 30 tot 50 meter. Als je lager vliegt, kun je een ander perspectief krijgen en een duidelijke horizon bepalen. Voor een top-down luchtfoto van bijvoorbeeld een landgoed wil je echter de hoogst mogelijke hoogte gebruiken.